Vergunningen

Welke documenten heeft u nodig om te mogen vissen?

Om te mogen vissen in de binnenwateren moet u in het bezit zijn van een geldige schriftelijke toestemming van de rechthebbende op het visrecht (‘visvergunning’). Kort gezegd u heeft een vispas nodig.

*VISpas 2021

De VISpas is het bewijs van lidmaatschap van de betreffende vereniging. Dit bewijs vormt samen met de Lijsten van Viswateren de visvergunning (schriftelijke toestemming). Samen geven die aan in welke viswateren de houder het recht heeft te vissen met maximaal 2 hengels. De VISpas is 1 jaar geldig. De VISpas is voor leden vanaf 14 jaar, alle aassoorten, uitgebreide lijst wateren en voor twee hengels. De VISpas heeft de vorm van een creditcard.

*De Kleine VISpas 2021

Voor de sportvissers die geen lid zijn van een aangesloten hengelsportvereniging wordt door Sportvisserij Nederland de Kleine VISpas uitgegeven. Deze Kleine VISpas biedt de mogelijkheid om te vissen met één hengel, met de zogenaamde aangewezen aassoorten in een beperkt aantal wateren. Deze wateren staan vermeld in de Kleine Lijst van Viswateren. De Kleine VISpas is te verkrijgen op het Postkantoor.

*extra VISpas 2021

Als je van twee verenigingen lid bent, krijg je twee VISpassen, omdat deze het bewijs van lidmaatschap zijn van de beide verenigingen. Je hoeft echter niet meer het volle pond te betalen voor de extra VISpas. Slechts bij één van de twee verenigingen betaal je de landelijke en federatieve afdracht. Deze extra VISpas krijg je als je al lid bent van een andere vereniging, bijvoorbeeld om in het viswater van die vereniging te mogen vissen.

Als sportvisser betaal je dan voor je lidmaatschap van HSV.``De Karper`` en Vispas €11,00 bij automatische incasso of €16,00 bij acceptgiro.

Je ontvangt dus alleen een extra VISpas van HSV.``De Karper`` als je lid bent van een andere hengelsportvereniging waarvan je een VISpas krijgt.

*JeugdVISpas 2021

De jeugdVISpas biedt hetzelfde als de VISpas. De leeftijdsgrens voor de jeugdVISpas is 14 jaar. Waarbij als peildatum 1 januari wordt aangehouden. Als je op die datum maximaal 13 jaar bent, dan krijg je een jeugdVISpas, ben je ouder dan moet je een VISpas hebben.

Nieuw is dat jeugd onder 14 jaar geen document nodig heeft als ze vissen met één hengel onder begeleiding van iemand ouder dan 18 jaar in het bezit van de juiste visdocumenten. Zodra ze alleen gaan vissen, hebben ze altijd een vergunning nodig.
Zodra je wilt vissen op roofvis of met twee hengels, dan heb je een jeugdVISpas nodig.

Zie ook lid worden via: Lid Worden